Makroelementy - opis sodu, chloru, potasu i wapnia,

Sód (Na), chlor (Cl), potas (K)

Jony sodu i chloru są niezbędne dla utrzymania stałego ciśnienia osmotycznego i do produkcji kwasu solnego w żołądku. Człowiek powinien otrzymać w codziennym pożywieniu około 10 g soli kuchennej (NaCl).  Jony potasu odgrywają ważną rolę w procesach oksydacyjnych, w polaryzacji elektrycznej, a poza tym działają odwadniające Wraz z pożywieniem powinniśmy otrzymywać około 3 g potasu na dobę. Bardzo ważna dla naszego organizmu jest tak zwana równowaga sodowo-potasowa.

Wapń (Ca)

Prawie 99% wapnia znajduje się w kościach, reszta w mięśniach i we krwi. Jego gospodarkę w organizmie reguluje przede wszystkim hormon tarczycy, przytarczyce oraz witamina D, która usprawnia wchłanianie wapnia w jelitach cienkich. Ten makroelement wpływa w istotny sposób na stan kości i uzębienia, obniża poziom cholesterolu we krwi, który dzięki jego związkom jest prawidłowo wydalany z organizmu; wywiera wpływ na funkcjonowanie nerwów i mięśni (jego niedobór powoduje na przykład bolesne skurcze mięśni); przeciwdziała zwapnieniu naczyń krwionośnych (!); reguluje wiele innych funkcji całego ustroju.

Dorosły człowiek powinien pobrać dziennie w pożywieniu około 3 g wapnia. Niektóre źródła podają, że wystarczy tylko 1 g, ale jest to moim zdaniem dawka zaniżona, gdyż pierwiastek ten jest wchłaniany przez organizm dość trudno. Ilość zjadanych produktów zawierających wapń powinniśmy znacznie zwiększyć w okresie od pojawienia się pierwszych zielonych nowalijek, aż do późnej jesieni. Dlaczego? Otóż wiele warzyw, przede wszystkim zaś rabarbar, szczaw iszpinak, zawiera kwas szczawiowy, który wiąże wapń i w ten sposób czyni go nieprzydatnym dla naszego organizmu. Nie oznacza to, że należy unikać tych warzyw, gdyż zawierają one wiele innych cennych składników. Trzeba po prostu pić więcej mleka i zjadać więcej serów.
 

Komentarze:

Polecamy:

Mapa Strony Subskrybuj RSS Polityka prywatności

Copyright © 2002 - 2017 Dieta na Zdrowo