Witamina C

Najbardziej znana i najczęściej stosowana, a w związku z tym najczęściej używana nie tak jak należy, co zresztą wynika z niewiedzy, lecz także z celowego manipulowania informacją przez producentów i inne osoby, organizacje, firmy mające inne interesy niż nasze zdrowie.

Warto wiedzieć, że...

Witamina C wchłania się tylko w ok. 20% jeśli w organizmie występuje brak manganu. Na rynku znajduje się ogromna ilość suplementów i preparatów zawierających witaminę C. Dla rozjaśnienia sytuacji powiedzmy wprost: większość preparatów witaminy C nie nadaje się do celów suplementacji i przynosi głównie zysk producentom i sprzedawcom.Niemal wszystkie preparaty z witaminą C reklamowane w TV i popularnej prasie są bądź bezużyteczne, bądź mają minimalny wpływ na sprawne działanie organizmu lub też dają więcej efektów negatywnych niż korzystnych dla zdrowia. Reklamy najzwyczajniej wprowadzają konsumentów w błąd.Niewiele lepiej zresztą wygląda sytuacja z wszelkimi produktami typu multiwitamina czy tzw.preparatami wzmacniającymi.

Witamina C (kwas askorbinowy)

Kwas askorbinowy uszczelnia śródbłonki naczyń krwionośnych, podnosi odporność naszego organizmu na różnego rodzaju zakażenia, a poprzez wpływ na tkankę łączną przyspiesza gojenie się ran. Niedobór witaminy C powoduje kruchość naczyń krwionośnych, a w konsekwencji pękanie naczyń włoskowatych, co może objawiać się przede wszystkim krwawieniem dziąseł i powstawaniem sińców na ciele nawet podczas ucisku. Wynikiem tego niedoboru jest również szkorbut (gnilne zapalenie dziąseł), odsłonięcie przyzębnej zwane paradentozą, zmiany w ozębnej — których konsekwencją może być nawet wypadanie zębów. Ponadto brak witaminy C powoduje nieokreślone bóle w kończynach i kręgosłupie, skłonność do przezię¬bień i nieżytów dróg oddechowych, brak odporności na zakażenia, zahamowanie przyrostu wagi u dzieci i nadmierne chudnięcie u doros¬łych, wrzody żołądka i dwunastnicy, przedwczesną sklerozę i objawy uwiądu starczego, różnego rodzaju dolegliwości sercowe. Nasze minimalne dzienne zapotrzebowanie na witaminę C jest duże i wynosi według różnych źródeł od 80 do 100 mg. Ponieważ witamina ta utrzymuje się w organizmie najwyżej dwie doby, musi być systematycznie uzupełniana.

Największym naturalnym źródłem kwasu askorbinowego jest owoc róży. 10 dag dzikiej róży zawiera 470 mg witaminy C, róża Rugoza — 840 mg, róża Jubileuszowa — aż 1480 mg, a odmiana
Skolimów-Konstancin — nawet 3100 mg. Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest większe u palaczy, ponieważ gorzej go przyswajają. Jeśli ktoś wypala ponad jedną paczkę papierosów dziennie, potrzebuje o 50% witaminy C więcej, czyli około 150 mg na dobę. Więcej wysokowitaminowego pożywienia potrzebują również ludzie pijący systematycznie alkohol. Dużo witaminy C zuży¬wają ludzie szczególnie narażeni na sytuacje stresowe. Potrzebujemy jej również więcej w różnego rodzaju stanach przeziębieniowych i innych zakażeniach bakteryjno-wirusowych. Profesor Pauling — dwukrotny laureat Nagrody Nobla — twierdził, że podczas przeziębienia powinno się podawać do 1000 mg kwasu askorbinowego! Ponadto formułując warunki sprzyjające przedłużeniu życia człowie¬kowi o 20 lat, na pierwszym miejscu stawiał dostatek witaminy C. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, nie lubi długiego gotowania, rozkłada się w zetknięciu z żelazem, ubywa jej także w czasie przechowywania produktów.
 

Komentarze:

Polecamy:

Mapa Strony Subskrybuj RSS Polityka prywatności

Copyright © 2002 - 2017 Dieta na Zdrowo