Dieta na trądzik

Dieta na trądzik

stopnadwadze

Trądzik to jedna z najczęściej występujących chorób skóry na świecie. Niestety dotyczy większości z nas. Jak się jej skutecznie pozbyć? Dzięki zmianie nawyków żywieniowych!

Występowanie

Choroba, jaką jest trądzik zależy w dużej mierze od równowagi hormonalnej, dlatego zazwyczaj występuje w okresie dojrzewania. Trądzik dotyczy około 85% osób w wieku 12-24 lat i może utrzymywać się przez wiele lat. Głównym elementem, który ma wpływ na występowanie i nasilenie objawów tego zaburzenia jest czynnik genetyczny. W zakresie układu hormonalnego, kluczowym znaczeniem jest proces regulacji i produkcji wydzieliny łojowej (tzw. sebum). Właśnie wtedy przy zatkanych ujściach gruczołów łojowych, z nagromadzonego sebum powstają krosty i zaskórniki. Najczęstszym krokiem podejmowanym w terapii trądziku jest wprowadzenie odpowiedniej pielęgnacji skóry, wdrożenie leków miejscowych, które złuszczają naskórek i oczyszczają twarz. Natomiast coraz więcej badań wskazuje również na możliwość wspomagania terapii trądziku poprzez wprowadzenie niektórych zasad żywieniowych.

fot. dieta.pl

Zależności między żywnością a zmianami trądzikowymi

Istnieje wiele niejasności w zakresie wpływu mleka na występowanie trądziku. Nie ma jednak jednoznacznych dowodów na to, że ma ono działanie nasilające przebieg tej choroby. Natomiast istnieją przesłanki o tym, że produkty mleczne ze względu na zawartość hormonów płciowych oraz insuliny, mogą wśród niektórych prowadzić do pogorszenia stanu cery. Te czynniki przyczyniają się do wydzielania łoju przez skórę i w konsekwencji do pobudzonego rozwoju zmian trądzikowych. Jednak, co ciekawe, w przypadku jogurtów efekt ten jest zupełnie odwrotny, gwarantują one pozytywny efekt i poprawiają stan skóry! Jest to z pewnością zasługa bakterii probiotycznych, które w nich występują. Należy zaznaczyć, że całkowita eliminacja mleka wiąże się z wykluczeniem źródła najlepiej przyswajalnego wapnia, więc może należy tylko ograniczyć produkty mleczne?

Wpływ czekolady

Często słyszy się, że słodycze nam szkodzą i jak się okazuje jest w tym ziarenko prawdy! Ze względu na zawartość ilości cukru u osób z trądzikiem, które spożywają duże ilości słodkości stwierdzono nasilające się zmiany skórne. Należy podkreślić, że w większości tego typu produkty zawierają mleko i cukier, czyli składniki, które same w sobie mogą mieć niekorzystny wpływ na trądzik. Podczas jednego z badań dotyczących czekolady zauważono, że biała charakteryzuje się negatywnym wpływem na przebieg trądziku, podczas gdy w przypadku gorzkiego wariantu takiego efektu nie zaobserwowano. Prawdopodobnie jest to związane z wyższą zawartością mleka i cukru w białej czekoladzie. Większość czynników jednak zależy od naszego organizmu i tego jak reaguje na dane składniki. Dlatego jeśli występują u Was zmiany trądzikowe, proponujemy sprawdzić, czy po eliminacji czekolady stan skóry ulegnie poprawie. Wtedy będziecie mieć pewność!

fot. Cetaphil

Dieto-terapia trądziku

Najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem na uniknięcie trądziku jest zapobieganie nadmiernym skokom insuliny. Ponieważ to właśnie ona ma niekorzystne działanie w zakresie przebiegu trądziku, należy także zniwelować produkty powodujące nagły i wysoki wzrost glukozy. Pomoże nam w tym wprowadzenie diety bogatej w produkty wysokobłonnikowe, takie jak:

  • warzywa,
  • owoce,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • nasiona,
  • orzechy.

Ponadto należy zredukować spożycie słodyczy i dań z dodatkiem cukru, oraz starać się unikać soków owocowych ze względu na to, że są one czynnikami znacznie nasilającymi wzrost glukozy i insuliny we krwi. W przypadku wyrobów czekoladowych i produktów mlecznych, zachęcamy do bacznej obserwacji swojej skóry przed i po ich eliminacji, aby stwierdzić czy warto unikać tych składników na co dzień. Należy pamiętać także o tym, aby wprowadzać do diety tłuste ryby morskie, które ze względu na wysoką zawartość kwasów omega-3, będą sprzyjały w terapii trądziku. Podsumowując kluczem do czystej i zdrowej cery są dobre, długotrwałe nawyki żywieniowe!

Judyta Przybyszewska

Judyta Przybyszewska

Chcesz wzmocnić odporność? Nie jedz tych produktów! Chcesz wzmocnić odporność? Nie...

Dowiedz się, jak dieta wpływa na naszą odporność.

Czerwona soczewica - wartościowy składnik diety Czerwona soczewica - wartościo...

Właściwości prozdrowotne czerwonej soczewicy.

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!