Co jeść, by mieć zdrowe kości?

Co jeść, by mieć zdrowe kości?

Dbanie o dobrą kondycję fizyczną i ładną sylwetkę to nie wszystko! Ważne jest także, aby zadbać o nasze kości!

Prawdziwy magazyn wapnia

Szacuje się, że 99% całkowitej zawartości wapnia w organizmie zlokalizowane jest w kościach oraz tkankach zwapnionych. Dlatego ten pierwiastek jest niezbędny dla rozwoju i utrzymania ich prawidłowego stanu! Co jeść, by cieszyć się zdrowymi i mocnymi kośćmi

Najlepszym źródłem wapnia i fosforu w diecie jest mleko i jego przetwory, np. kefiry, jogurty, niektóre płatki śniadaniowe, soki owocowe. Należy także wspomnieć o tym, że niektóre pokarmy niestety ograniczają wchłanianie wapnia. Są to m.in.:

  • szpinak,
  • szczaw,
  • buraki,
  • herbata,
  • spożywane w dużych ilościach ziarna zbóż.

Z kolei produkty mleczne i tłuste ryby są bogatym źródłem witaminy D. Między innymi jest to:

  • tuńczyk,
  • makrela,
  • łosoś,
  • sardynki.

W diecie ważne są także:

  • witaminy A (zielonolistne warzywa),
  • magnez (gruboziarniste kasze, orzechy),
  • potas (ziemniaki, morele, banany, pomidory),
  • cynk (jajka, kasze, owoce morza),
  • witaminy z grupy B (chude mięso, produkty zbożowe).

fot. styl

Ćwiczenia na mocne kości

Oprócz odpowiedniej diety należy także podejmować odpowiednią aktywność fizyczną. Kość dostosowuje swoją masę i strukturę w zależności od działających na nią obciążeń mechanicznych. Dla lepszej kondycji naszego układu kostnego można wykonywać takie ćwiczenia:

  • aerobowe czyli spacery, bieganie, jazda na rowerze czy nordic walking,
  • izometryczne polegające na napinaniu grupy mięśni bez zmiany ich długości, wykonuje się je w spoczynku, np. podpierając się o ścianę, nie obciążając stawów,
  • rozciągające, między innymi stretching, joga czy pilates,
  • trening kardio to ćwiczenia aerobowe, wykonywane w jednostajnym, rytmicznym tempie.

Pamiętajmy także o prawidłowej, dziennej dawce wody! Ponieważ to właśnie ona wypłukuje z organizmu szkodliwe substancje, m.in. kwas moczowy, którego nadmiar lubi odkładać się w stawach (i prowadzić do stanów zapalnych). Poza tym odwodnione stawy są bardziej podatne na rozmaite kontuzje.

Judyta Przybyszewska

Judyta Przybyszewska

Jak działa kolagen na stawy, włosy i skórę? Jak działa kolagen na stawy, w...

Kolagen - dlaczego jest aż tak ważny?

Dieta niskopurynowa Dieta niskopurynowa

Dieta ta jest przeznaczona dla osób chorujących na dnę mocza...

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!