Dieta sattwiczna – sposób na szczęście i spokój ducha

Dieta sattwiczna – sposób na szczęście i spokój ducha

Obrazki i tła

Dieta sattwiczna bazuje na świeżych, nieprzetworzonych produktach wegetariańskich. Taki sposób odżywiania ma przywrócić organizmowi równowagę. Czym jest jedzenie sattwiczne? Jak wpływa na nasze zdrowie?

Dieta sattwiczna – na czym polega?

Dieta sattwiczna to niskotłuszczowa dieta wegetariańska bogata w błonnik, szczególnie popularna wśród entuzjastów jogi. W praktyce jogi wyróżniamy trzy rodzaje pożywienia: sattwiczne, radżasowe i tamasowe. Żywność radżasowa uważana jest za nadmiernie pobudzającą, a tamasowa wzmaga osłabienie i lenistwo. Z kolei produkty sattwiczne uchodzą za czyste, zapewniające spokój ducha i jasność umysłu. Przynoszą one sattwę – dobro, świadomość i równowagę. Zapewniają długowieczność, siłę fizyczną oraz zdrowie psychiczne. Żywność sattwiczna jest naturalna i ekologiczna. Im mniej składników w diecie, tym lepiej. Porcje powinny być małe, w innym wypadku wzmagają tamas. Nie powinny być mocno przyprawione, ponieważ staną się radżasowe. Równie ważny jest także sposób przygotowywania posiłków – świadomie i bez pośpiechu.

Co jeść na diecie sattwicznej?

Dieta sattwiczna wyklucza spożywanie mięsa, w myśl zasady ahimsy – niekrzywdzenia. Pozwala to zachować czystość sumienia, a w rezultacie zdrowie psychiczne. Wykluczone są także ryby i jaja. Mięso uchodzi za pokarm, który blokuje dobrą energię i prowadzi do otępienia. Dozwolone jest spożycie niewielkich ilości mleka oraz jego przetworów, takich jak biały ser, jogurt lub masło ghee. Te produkty muszą pochodzić od „szczęśliwej krowy”, hodowanej z szacunkiem i karmionej naturalną paszą. Zaleca się duże spożycie świeżych owoców i warzyw, z wyjątkiem cebuli i czosnku mających cechy radżas. Szczególnie wskazane są zboża, ryż i mąka pełnoziarnista. Rośliny strączkowe w niewielkich ilościach stanowią źródło białka w diecie wegetariańskiej. Istotną rolę odgrywają orzechy, migdały oraz nasiona – zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego. Jeżeli chodzi o słodkie pokarmy, dozwolone są niewielkie ilości miodu, melasy, syropu klonowego i syropu z agawy. Przyprawy i zioła, których warto używać to m.in. kardamon, cynamon, imbir, kurkuma, kolendra, kumin, bazylia, mięta, rumianek, , żeń-szeń i szafran.


fot. Dietoteczka

Czego unikać?

Dieta sattwiczna wyklucza pokarmy radżas i tamas, czyli mięso i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, produkty przetworzone, fast foody, czosnek, cebulę, biały cukier, białą mąkę i wszystko to, co jest produkowane na masową skalę. Żywność, którą można długo przechowywać, mrożona i puszkowana jest uważana za szkodliwą i zbędną.

Dieta sattwiczna to nie tylko jedzenie, ale sposób na życie. Zachęca do uważniejszego przyjrzenia się na jakość spożywanych przez nas produktów, sposób ich przygotowania oraz tego, jak wpływają na nasze samopoczucie. Nie patrząc na aspekty ideologiczne, związane z niejedzeniem mięsa i ekologią, dieta ta jest przykładem zrównoważonego sposobu odżywiania, który może przynieść wiele korzyści zdrowotnych i uchronić przez rozwojem chorób cywilizacyjnych.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Dieta Fultona – inny sposób na odchudzanie? Dieta Fultona – inny sposób na...

Rewolucja w odchudzaniu?

Dieta marchewkowa – 3 kilogramy w 3 dni? Dieta marchewkowa – 3 kilogram...

Czy warto wypróbować dietę marchewkową?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!