Witamina B przy odchudzaniu

Witamina B przy odchudzaniu

Tiamina, usprawniając mechanizmy energetyczne, wspomaga spa¬lanie węglowodanów i cukrów, jest zatem niezbędna w procesach trawienia i przyswajania pokarmów. Jej niedostatek w organizmie wpływa przede wszystkim na zaburzenia czynności nerwów i mięśni, powodując między innymi zapalenie wielonerwowe — zwane popularnie „zapaleniem korzon¬ków nerwowych", różnego rodzaju objawy nerwicowe (zmęczenie, nerwowość, koszmary senne, zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego, migrenę), niedowład mięśni. Brak witaminy B wywołuje śpiączkę cukrzycową, nadmierną otyłość spowodowaną przede wszystkim złą przemianą węglowodanów, spadkiem ciśnienia krwi. Ponieważ witaminy Bj nasz organizm nie jest w stanie magazyno¬wać, powinniśmy otrzymywać ją codziennie wraz z pożywieniem; według oficjalnych norm — młodzież 2 mg, a dorośli 3 mg na dobę. Są to jednak dawki minimalne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że organizm potrzebuje 0,5 mg tiaminy na spalenie każdego 1000 kalorii. Zapo¬trzebowanie na tiaminę gwałtownie rośnie w sytuacjach stresowych, w okresach dużej aktywności fizycznej, po każdej dawce antybiotyków. Przyswajanie witaminy bardzo utrudnia alkohol, a kawa niszczy ją w około 50%.

Witamina B2 (ryboflawina)

Ta witamina, podobnie jak B , wspomaga w naszym organizmie spalanie cukrów, bierze też udział w oddychaniu tkankowym, w syntezie hemoglobiny, tworzy w połączeniu z białkami wiele enzymów niezbędnych do transportu tlenu, uczestniczy w przemianie na impulsy nerwowe bodźców świetlnych docierających do oka. Jej niedobór powoduje między innymi zaburzenia przemiany białek, zahamowanie wzrostu, zmniejszenie ostrości widzenia, zmiany chorobowe skóry, pękanie śluzówki w kącikach ust i na wargach, niedokrwistość, dychawicę oskrzelową, różnego rodzaju objawy nerwicowe. Dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby na ryboflawinę wynosi 2 mg, a w przypadku odżywiania się zwiększoną ilością mięsa i innych produktów białkowych oraz cukrów wzrasta do 3 mg. Ryboflawina dobrze znosi podwyższoną temperaturę (gotowanie), natomiast nie lubi światła. Na przykład mleko postawione na oknie w przezroczystej butelce już po 2,5 godzinach traci prawie połowę witaminy B2.Witamina ta rozpuszcza się w wodzie, dlatego odlewając wodę po ugotowaniu produktów zawierających witaminę B2 pozbawiamy się prawie całej ryboflawiny. Dietetycy zalecają zatem wykorzystanie tej wody do innych potraw.

Witamina B 6 (pirydoksyna)

Pirydoksyna jest niezbędna w metabolizmie białka oraz ciał tłuszczowych. Jej niedostatek prowadzi więc do zaburzeń przemiany białek i tłuszczów, co objawiać się może otyłością, zaburzeniami snu, samoistnym drżeniem rąk, zaburzeniami psychicznymi, zmianami chorobowymi skóry, spadkiem limfocytów we krwi. Człowiek powinien otrzymywać dziennie 2 mg witaminy B 6, wielu lekarzy twierdzi jednak, że normę tę można z powodzeniem podwoić. Pirydoksyna rozpuszcza się w wodzie, nie ulega rozpadowi w trakcie gotowania. 

Witamina B 12 (kobalamina)

Pobudza wzrost każdej komórki w organizmie, szczególnie zaś przyspiesza dojrzewanie komórkowych składników krwi. Odgrywa istotną rolę w prawidłowym działaniu układu nerwowego. Niedobór B 12 powoduje przede wszystkim anemię, a w konsekwencji wszystkie towarzyszące jej objawy: chroniczne zmęczenie, osłabienie, bezsenność, zaburzenia żołądkowe. Przy jej niedoborze zaleca się stosowanie przede wszystkim wątroby wieprzowej i wołowej, drożdży, przetworów mlecznych, ryb, razowego chleba i kiełków pszenicy. U zdrowych ludzi zapotrzebowanie na kobalaminę może być zaspokajane za pośrednictwem drobnoustrojów przewodu pokarmowego.

Witamina B3 (niacyna)

Zwana też witaminą PP lub kwasem nikotynowym. Niacyna jest potrzebna każdej komórce do prawidłowego przebiegu reakcji utlenia¬nia i redukcji, a szczególnie w metabolizmie cukrów i hemoglobiny krwi. Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu ner¬wowego, skóry i błon śluzowych. Zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę wynosi około 15 mg na dobę. Hipowitaminoza, czyli niedobór, kwasu nikotynowego powodować może zaburzenia czynności układu nerwowego, przewodu pokar¬mowego, stany zapalne jamy ustnej, różnego rodzaju zmiany skórne, włącznie z łuszczeniem się, bezsenność, wewnętrzny niepokój.

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Zdrowe tłuszcze Zdrowe tłuszcze

Tłuste potrawy budzą u Was pewien niepokój? Na czym smażyć,...

Czym zastąpić mięso? Czym zastąpić mięso?

Chcesz przejść na wegetarianizm? Sprawdź czym zastąpić mięso...

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).