Dieta z Hashimoto

Dieta z Hashimoto

Niedoczynność tarczycy, czyli inaczej Hashimoto - jest to przewlekła, autoimmunologiczna choroba gruczołu tarczowego. Spowodowana jest ona interakcją, która zachodzi między czynnikami genetycznymi a warunkami środowiskowymi, które nie zostały jeszcze w pełni poznane. Dlaczego dieta w chorobie Hashimoto jest tak ważna? Jakie produkty należy spożywać, a czego bezwzględnie unikać? Przedstawiamy praktyczny poradnik specjalnie dla Was!

Leki to nie wszystko

Symptomy choroby łagodzą nie tylko leki, ale również odpowiednio dobrana dieta, która pozwala uzupełnić niezbędne składniki pokarmowe i może doprowadzić do remisji. Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy oraz Hashimoto często zmagają się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu LDL i trójglicerydów, a co za tym idzie także ze zwiększoną masą ciała. Dieta w chorobie Hashimoto to odżywianie, którego głównym celem jest wsparcie farmakoterapii. Zasady żywienia głównie opierają się o ogólne zasady zdrowego odżywiania, przy czym należy zwrócić szczególną uwagę na podaż niektórych witamin i minerałów, takich jak:

  • jod,
  • selen,
  • żelazo,
  • cynk,
  • witamina D.

Ważne jest również ograniczenie warzyw i owoców, które zawierają substancje antyodżywcze (goitrogeny). Oprócz tego trzeba zadbać o odpowiednie proporcje makroskładników – białka, tłuszczów i węglowodanów.

fot. Justyna Markowska

Dieta powinna przede wszystkim zawierać składniki bogate w błonnik, który reguluje perystaltykę jelit. Do takich produktów należą:

  • śliwki,
  • banany,
  • marchew,
  • rośliny strączkowe.

Innym składnikiem, niezbędnym dla osób z Hashimoto jest selen, który zwiększa produkcję hormonów tarczycy. Jakie produkty go zawierają?

  • orzechy brazylijskie,
  • ostrygi,
  • tuńczyk,
  • chleb pełnoziarnisty,
  • nasiona słonecznika,
  • mięso (wieprzowina, wołowina, baranina, indyk, kurczak),
  • grzyby,
  • żyto,
  • gryka,
  • jaja,
  • mleko i przetwory mleczne. 

Czego natomiast trzeba unikać w chorobie Hashimoto? Związków goitrogennych. Są to substancje, które zmniejszają przyswajanie jodu z pożywienia. Występują one przede wszystkim w:

  • soi,
  • kapuście,
  • kalafiorze,
  • brokułach,
  • brukselce,
  • jarmużu,
  • szpinaku,
  • rzepie,
  • kalarepie,
  • rzodkiewce,
  • brzoskwiniach,
  • gruszkach.
  • truskawkach,
  • batatach.

Aby osiągnąć najlepsze efekty, każda dieta musi być odpowiednio zbilansowana i wzbogacona o regularne ćwiczenia.


 

Judyta Przybyszewska

Judyta Przybyszewska

Dieta strefowa (Zone diet) Dieta strefowa (Zone diet)

Sprawdźcie na czym polega dieta popularna wśród największych...

Dieta orkiszowa Dieta orkiszowa

Lecznicza dieta, która korzystnie wpływa również na urodę.

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).