TOP 10 najzdrowszych ryb

TOP 10 najzdrowszych ryb

Rejsomat

Ryby – nie każdy je lubi, jednak warto włączyć je do swojej diety. Są źródłem niezbędnych dla zdrowia wartości odżywczych. Ale czy wszystkie? Sprawdź, czym się różnią i które z nich wybrać.

Specjaliści są zgodni - osoby, które jedzą odpowiednią ilość ryb, rzadziej cierpią na choroby układu krążenia, alergie czy nowotwory. Ryby powinny trafiać na nasz stół 2-3 razy w tygodniu, jednak statystyczny Polak jada je znacznie rzadziej. Warto wspomnieć, że nie wszystkie są tak samo wartościowe - z tych żyjących w brudnych wodach lub hodowanych na antybiotykach lepiej zrezygnować.

Które ryby są najzdrowsze?

Łosoś – jest jedną z najtłustszych ryb. Zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspomagają pracę mózgu, regulują gospodarkę hormonalną i mają zbawienny wpływ na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Oprócz tego jest źródłem witamin A, D, E i B, jodu i potasu. Najlepszym wyborem będą łososie pacyficzne i atlantyckie. Najczęściej jednak spotkać można hodowlanego łososia norweskiego, który jest mniej odżywczy niż ten dziko żyjący.

Makrela - jedna z najbardziej popularnych ryb. Zawiera dużą ilość witaminy A, D, E, witamin z grupy B, które mają wpływ na stan naszej skóry, wzmacniają kości i zęby. Składniki odżywcze takie jak wapń, fosfor, miedź, jod i cynk działają antybakteryjnie, a także ochronnie na układ krwionośny. Wspomagają też pracę tarczycy. Bogata jest także w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Śledź - to nieocenione i niedoceniane źródło pełnowartościowego białka. Oprócz tego, bogaty jest w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. 100 g śledzia zawiera jedynie 160 kcal, dlatego warto dodać go do diety redukcyjnej.

Tuńczyk – szczególną popularnością cieszy się wśród sportowców – jest świetnym źródłem białka, a do tego jest małokaloryczny. Tuńczyk dostarczy naszemu organizmowi niezbędne dla zdrowia: potas, wapń, żelazo, fosfor oraz witaminy PP, D i B12. Składniki te wpływają na zdrowie układu krążenia i układu kostnego, wspomagają metabolizm i zmniejszają ryzyko wystąpienia anemii.

Sardynki – te małe, niepozorne rybki są jednym z najlepszych źródeł kwasów omega-3. Zawierają cenny koenzym Q10, który reguluje poziom cholesterolu. Ponadto, dzięki wysokiemu stężeniu witaminy D i wapnia wzmacniają układ kostny.

Fot. swiezynki.pl

Pstrąg - żyje w rzekach i strumieniach górskich, ale w sklepach najczęściej dostępny jest pstrąg tęczowy, który pochodzi z gospodarstw rybackich. Jest najlepszym źródłem kwasów omega-3 spośród wszystkich ryb słodkowodnych.

Halibut – zawiera duże ilości witaminy E, w związku z czym spowalnia procesy starzenia się. Dodatkowo, obniża poziom cholesterolu we krwi. Szczególnie polecany jest seniorom, osobom zmagającym się z nadciśnieniem oraz osobom żyjącym w ciągłym stresie.

Dorsz – obfituje w nienasycone kwasy omega-3 i omega-6, witaminę A, D, E, PP, witaminy z grupy B, jod, selen oraz fosfor. Dzięki tym składnikom spożywanie dorsza reguluje pracę tarczycy, układu krążenia oraz układu nerwowego. To właśnie z wątroby dorsza pozyskuje się cenny dla zdrowia tran.

Mintaj – w sklepach znajdziemy go najczęściej pod postacią paluszków rybnych lub imitacji mięsa kraba. Świeżego mintaja warto włączyć do diety, ponieważ ma wyjątkowo mało kalorii i idealnie sprawdzi się na diecie redukcyjnej. Zawiera także spore ilości białka i witamin A, D oraz selenu.

Karp – utarło się, że karpia przygotowuję się tylko raz w roku. Nie jest tak bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, jak łosoś czy makrela, jednak zawiera znaczne ilości łatwo przyswajalnego białka, a także potas, fosfor, wapń i żelazo. 100 g karpia pokrywa połowę dziennego zapotrzebowanie na witaminę A.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Witarianizm - czy surowa dieta może szkodzić? Witarianizm - czy surowa dieta...

Witarianizm - nie tak zdrowy jak się wydaje?

Multiwitaminy Multiwitaminy

Czym są multiwitaminy? Kiedy powstały i czy warto je stosowa...

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).