Fasolka szparagowa – warzywo idealne?

Fasolka szparagowa – warzywo idealne?

DOZ

Latem zajadamy się świeżą fasolką szparagową, a zimą często sięgamy po mrożoną. Jest warzywem kochanym i często wybieranym przez Polaków. I bardzo dobrze. Stanowi bowiem źródło witamin, minerałów i błonnika. Jak fasolka szparagowa wpływa na zdrowie?

W Polsce mamy dwie odmiany fasolki szparagowej: żółtą i zieloną. Żółta fasolka ma delikatniejszy smak i konsystencję, zielona jest bardziej wyrazista. Zielona odmiana zawiera więcej witaminy A i kwasu foliowego. Z kolei żółta jest bogatsza w potas i fosfor.

W 100 g fasolki dostarcza około 30 kcal, spore ilości błonnika, witaminy A, B6, C, E, K, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, folianów, wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku i sodu. Niestety obróbka termiczna i przechowywanie w nieodpowiednich warunkach sprawiają, że większość dobroczynnych składników ulega rozkładowi. Aby zminimalizować ich utratę, fasolkę najlepiej zjeść jak najszybciej po zakupie, gotując na parze przez około 5 minut. Ten sposób gotowania pozwala zachować większość witamin i minerałów.


fot. Ofeminin

Fasolka szparagowa – właściwości

Zapobiega nowotworom

Fasolka szparagowa obfituje w witaminy C, E i A oraz flawonoidy. Wszystkie te związki chronią organizm przed niszczycielskim działaniem wolnych rodników, które odpowiedzialne są za mutacje DNA, przedwczesne starzenie się komórek organizmu, a także rozwój chorób nowotworowych.

Wspomaga trawienie

Fasolka to doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy. Wspomaga trawienie, pomaga w walce z zaparciami i pobudza jelita do pracy. Niestety fasolka może powodować wzdęcia, dlatego osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego powinni ograniczyć ją w swojej diecie.

Obniża poziom ,,złego” cholesterolu

W fasolce szparagowej znajdziemy spore ilości potasu, kwasu foliowego, przeciwutleniaczy, witamin z grupy B i magnezu – składników, które wspierają pracę układu krążenia. Pozwalają obniżyć ciśnienie krwi, obniżają poziom ,,złego” cholesterolu, tym samym zapobiegają rozwojowi miażdżycy i innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

Wzmacnia odporność

Duże ilości witaminy C wspierają układ odpornościowy, tworząc barierę ochronną przed bakteriami i wirusami.

Wspomaga pracę nerek

Strączki fasoli wykazują właściwości moczopędne i przyspieszają usuwanie kwasu moczowego z organizmu. W ten sposób wspomagają pracę nerek, a także zapobiegają chorobom układu moczowego.

Wypróbuj przepis na pyszny, letni obiad z fasolką szparagową w roli głównej!

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Witamina C Witamina C

Czy wiecie już wszystko o witaminie C? Najpewniej nie! U nas...

Czego nie robić na diecie? 6 najgorszych praktyk! Czego nie robić na diecie? 6 n...

Chcesz schudnąć? Sprawdź, czego NIE robić!

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!