Kortyzol – co trzeba o nim wiedzieć?

Kortyzol – co trzeba o nim wiedzieć?

Gazeta Zdrowie

Kortyzol, popularnie nazywany hormonem stresu, to hormon pełniący wiele ważnych funkcji w całym organizmie. Co dzieje się ze zdrowiem, gdy jego wydzielanie jest zaburzone?

Ilość kortyzolu we krwi jest ściśle związana z rytmem dobowym – najwyższe stężenie tego hormonu w organizmie występuje w godzinach porannych, najniższe w późnych godzinach wieczornych.

Funkcje kortyzolu                                                                                                                                                

Kortyzol, przez swoją potoczną nazwę, często utożsamiany jest wyłącznie z reakcją na stres. Warto jednak wiedzieć, że jego obecność wpływa na różne procesy zachodzące w naszym organizmie.

Poziom kortyzolu we krwi wpływa na jakość snu, funkcjonowanie układu immunologicznego oraz łagodzenie stanów zapalnych. Inne funkcje kortyzolu to m.in.:

  • uwalnianie glukozy i kwasów tłuszczowych z wątroby,
  • regulowanie ilości sodu we krwi,
  • wpływanie na rozpad trójglicerydów,
  • uwalnianie wapnia z kości.

Na skutek przewlekłego stresu lub stanu zapalnego poziom kortyzolu we krwi może wzrosnąć. W takim przypadku jego działanie może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie i samopoczucie.

Dowiedz się, jak kortyzol i inne hormony wpływają na odchudzanie.


fot. EuroMedis

Kortyzol - kiedy wykonać badania?

Do najczęstszych objawów wysokiego kortyzolu we krwi należy:

  • nadmierny apetyt i pragnienie,
  • częste oddawanie moczu,
  • zwiększenie poziomu glukozy we krwi,
  • problem z zasypianiem,
  • bezsenność,
  • wahania nastroju,
  • nadciśnienie.

Z kolei do najczęstszych objawów niskiego kortyzolu we krwi należy:

  • osłabienie,
  • niskie ciśnienie,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • brak apetytu,
  • biegunka, wymioty, nudności.

Na wzrost stężenia kortyzolu wpływają niezdrowy tryb życia, przewlekły stres, nadmierny wysiłek fizyczny czy odchudzanie.

Jak obniżyć poziom kortyzolu?

Odpowiednia ilość kortyzolu we krwi jest ważna dla naszego zdrowia. Warto wypróbować sprawdzone metody, które pomogą obniżyć poziom hormonu stresu w naszym organizmie. Jak to zrobić?

  • Wysypiaj się.
  • Postaw na umiarkowaną aktywność fizyczną.
  • Spędzaj czas na świeżym powietrzu.
  • Sięgnij po zioła: korzeń lukrecji, melisę czy żeń – szeń.
  • Codziennie znajdź czas na relaks.
  • Zadbaj o dietę: postaw na kakao, zdrowe oleje, orzechy.
Ilona Płotek

Ilona Płotek

Dlaczego warto jeść buraki? Dlaczego warto jeść buraki?

Buraki - źródło zdrowia i urody.

Liczenie kalorii - czy warto? Liczenie kalorii - czy warto?

Dlaczego warto zrezygnować z liczenia kalorii? Przede wszyst...

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!